Η εποχή του Κορωνοϊού θέλει Αμφιδέξιους Ηγέτες

Soft Skills/Επικοινωνία,⠀
Ανθρώπινο Δυναμικό (HR),⠀
Καινοτομία/Start Ups,⠀
Οργάνωση/ Διοίκηση/ Ηγεσία,⠀
Η εποχή του Κορωνοϊού θέλει Αμφιδέξιους Ηγέτες

Όποτε βρεθούν αντιμέτωποι με μια κρίση αυτοί που ηγούνται, υποχρεώνονται να λειτουργήσουν με τρόπο εξαιρετικά ασυνήθιστο. Τα δεδομένα με την κρίση του κορωνοϊού είναι ακόμη δυσκολότερα. 

Όλοι οι Ηγέτες όταν αναφέρονται στην πανδημία του κορονοϊού, χρησιμοποιούν την λέξη «πόλεμο» και μάλιστα με ένα αόρατο εχθρό. Επειδή δεν είναι ορατός ο εχθρός, εισηγούνται να μείνουμε στα καταφύγια μας. 

Το πρώτο σοκ ήταν το lock-down συγκεκριμένων επιχειρήσεων ή επαγγελμάτων, αλλά σταδιακά έκλεισαν όλα με εξαίρεση τα σούπερμαρκετ, φαρμακεία, φούρνους, κλπ. Ανεξάρτητα από τον χρόνο που θα κρατήσει η καραντίνα, οι συνέπειες είναι ήδη αρνητικές. Πολύ αρνητικές μάλιστα. Ο κόσμος, την επόμενη μέρα δεν θα είναι ποτέ ο ίδιος όπως τον γνωρίζαμε. Σύντομα θα μιλάμε για τον παλιό κόσμο και τον νέο. Δεν θα επιστρέψουμε σ’ αυτό που λέμε «normal». Οφείλουμε όμως να μείνουμε συντονισμένοι σ’ έναν κόσμο που αλλάζει καθημερινά, και να βγούμε νικητές.

Βραχυπρόθεσμες ενέργειες για έναν επιχειρηματία:

Το πρώτο είναι η επιβίωση. Χρειάζεται ένα πλάνο για τους επόμενους τρεις με έξι μήνες. Ανάλογα με τις εξελίξεις θα προσαρμόζεται το πλάνο.

Το δεύτερο είναι η ανοικοδόμηση της επιχείρησης μας. Αυτό είναι ένα άλλο πλάνο για τους επόμενους έξι με δεκαοκτώ μήνες. Σ’ αυτό απαιτείται σωστή εκτίμηση το πως διαμορφώνεται ο νέος κόσμος και γρήγορη προσαρμογή.

Το σίγουρο είναι πως θα λειτουργούμε με διάφορα διατάγματα για αρκετό καιρό και αυτό θα αλλάζει τους κανόνες της αγοράς. Από το ελεύθερο εμπόριο θα υπάρχουν περιορισμοί, κάποτε θα είναι υπέρ του επιχειρηματία και κάποτε εναντίον. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η γαλική εταιρεία που έφτιαχνε νοσοκομειακές μάσκες, τις οποίες πωλούσε και εκτός Γαλλίας. Με διάταγμα, έπρεπε να δουλεύει η επιχείρηση τρεις βάρδιες και απαγορέυθηκε να εξάγει μάσκες στο Ηνωμένο Βασίλειο. Παρόλη την αύξηση πωλήσεων, η εταιρεία είχε περιορισμό στις τιμές πώλησης αλλά και στο γεγονός πως έχασε κάποιους μακροχρόνιους πελάτες. Δεν είναι σίγουρο πως θα τους αποκτήσει ξανά όταν όλα τελειώσουν.


KNOWLEDGE LIVE ONLINE WEBINAR - Υπεύθυνος Στρατηγικών Πελατών


Τα πιο πάνω δείχνουν ότι οφείλουμε να κάνουμε "rewiring our brains" - επαναπρογραμματισμό του μυαλού μας. Με άλλα λόγια να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε διαφορετικά. Όχι μόνον think "out of the box", αλλά και"find another box". Όπως την επιχείρηση η οποία παρήγαγε Βότκα και τώρα άρχισε να παράγει αντισηπτικά προϊόντα, ακολουθώντας μια φόρμουλα που βρήκε στο διαδίκτυο. Λόγω το lock-down, αναπλήρωσε τις πωλήσεις που χάνει από τις μπυραρίες και ξενοδοχεία, με τις πωλήσεις αντισηπτικών μέσω σουπερμάρκετ.

Είναι αδύνατο να διοικεί κάποιος με τεχνικές και νοοτροπίες του παρελθόντος. Όπως οι Πρόεδροι και Πρωθυπουργοί κρατών κλήθηκαν να πάρουν δύσκολες αποφάσεις, το ίδιο θα κληθούν να κάνουν και οι Διευθυντές Επιχειρήσεων. Ο μετά τον Covid Ηγέτης πρέπει να είναι αμφιδέξιος. Ο Ηγέτης της κρίσης καλείται να αγκαλιάζει αντιφατικές στρατηγικές ταυτόχρονα. Δεν παραλύει από τα παράδοξα που αντιμετωπίζει. Ενεργεί σφαιρικά, συνθέτοντας νέες οπτικές γωνίες. Γνωρίζει ότι η επιτυχία του κρίνεται όχι από το αν θα επιλέξει το ένα από τα δύο σκέλη κάθε διλήμματος, αλλά από την αμφιδεξιότητα του να συνθέτει στις εκάστοτε φαινομενικά αντίθετες επιλογές, να μετατρέπει δηλαδή τη διάζευξη σε σύζευξη (όπως το διάβασα κάπου, μου διαφεύγει όμως η πηγή). 

Όσοι ηγούνται επιχειρήσεων θα οφεληθούν αν ακολουθήσουν το παράδειγμα όλων των κυβερνήσεων. Επειδή η κρίση του κορωνοϊού είναι πρωτόγνωρη, θέσπισαν μηχανισμούς διοίκησης όπου κύριο λόγο στις αποφάσεις παίζουν οι επιδημιολόγοι. Με το νέο σκηνικό που δημιουργείται καλό είναι να αξιοποιήσουν όλο το προσωπικό τους. Ο Ηγέτης που είχει όλες τις απαντήσεις και λύσεις σε κάθε πρόβλημα δεν υπάρχει πλέον. Ένα νέο μοντέλλο Ηγεσίας, πιο δημοκρατικό και στηριγμένο στο τι έχει ο καθένας να προσφέρει θα επικρατήσει. Όσο πιο γρήγορα υιοθετήσει μια επιχείρηση το συμμετοχικό μοντέλο αυτό, τόσο πιο γρήγορα θα ξεπεράσει την κρίση. 

Οι επιχειρήσεις που θα επιβιώσουν και θα βγουν νικητές είναι αυτές που οι Ηγέτες τους είναι ευέλικτοι, προσαρμόζονται ταχύτατα και δουλεύουν μαζί με τους Ανθρώπους τους ώστε να δημιουργήσουν ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο το οποίο ανταποκρίνεται στα νέα δεδομένα της αγοράς.  

Η μετά τον κορωνοϊό εποχή θα είναι καλύτερη από ότι την αναμένουμε και θα αγγίζει αυτό που θέλουν οι Μιλλένιαλ: Ελευθερία στον τρόπο που εργάζονται, ένα ισορροπία εργασίας και προσωπικής ζωής και μεγαλύτερο βαθμό συνεργασίας.  Όταν προχωράμε προς το άγνωστο, έχουμε ανάγκη ο ένας τον άλλον.  Γι’ αυτό το συμμετοχικό μοντέλο ηγεσίας είναι αυτό που θα υιοθετήσουν άμεσα όσοι θέλουν να βγουν νικητές. 


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

    Share:
    Διαβάστε Επίσης
    7 Σημάδια ότι Πρέπει να Παρατήσεις τη Δουλειά σου

    Ίσως όμως δεν είναι αυτό που θα ήθελες να κάνεις για το υπόλοιπο της ζωής σου

    5 Examples of Metaphors in Coaching That May Transform Business and Professionals

    Metaphors offer a way to reframe experiences and challenges, making complex concepts more relatable and actionable.