Web3: Το Νέο Διαδίκτυο Υπόσχεται Δημοκρατία, Ιδιοκτησία αλλά....

Το διαδίκτυο έχει διανύσει μακρύ δρόμο από την εποχή των στατικών ιστοσελίδων (Web1) έως την εποχή της κοινωνικής δικτύωσης και των γιγάντων δεδομένων (Web2). Η επόμενη φάση, γνωστή ως Web3, υπόσχεται να αλλάξει ριζικά τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το διαδίκτυο, αξιοποιώντας τεχνολογίες όπως το blockchain και τα κρυπτονομίσματα για να επαναπροσδιορίσει την έννοια της ιδιοκτησίας, της διαφάνειας και της αποκέντρωσης.
Από τη Χρήση στην Ιδιοκτησία
Η βασική υπόσχεση του Web3 είναι η μετατόπιση από ένα διαδίκτυο "ανάγνωσης και γραφής" σε ένα διαδίκτυο "ανάγνωσης, γραφής και ιδιοκτησίας". Οι χρήστες δεν είναι πλέον απλοί καταναλωτές περιεχομένου – γίνονται συμμέτοχοι στις πλατφόρμες που χρησιμοποιούν, έχοντας δικαίωμα ψήφου και ενίοτε οικονομικό μερίδιο μέσω tokens ή NFTs (μη ανταλλάξιμων διακριτικών).
Αυτή η προσέγγιση φαίνεται να δίνει δύναμη στα χέρια των πολλών. Αλλά είναι πράγματι έτσι;
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ, ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ
Οι Υποσχέσεις και οι Προκλήσεις
Οι υποστηρικτές του Web3 προβάλλουν επιχειρήματα περί δημοκρατικοποίησης του διαδικτύου, διαφάνειας στις συναλλαγές και προστασίας της ιδιωτικότητας μέσω κρυπτογραφημένων πορτοφολιών. Επίσης, δίνεται έμφαση στην απουσία κεντρικού ελέγχου: οι αποφάσεις παίρνονται από τις κοινότητες μέσα από "αυτόνομες αποκεντρωμένες οργανώσεις" (DAOs).
Ωστόσο, η πραγματικότητα είναι λιγότερο ρομαντική. Το Web3 είναι ακόμη σε πρώιμο στάδιο, γεμάτο τεχνικές δυσκολίες, αδιαφάνεια για τους μη ειδικούς και σημαντικά περιβαλλοντικά ζητήματα, ειδικά λόγω των ενεργοβόρων διαδικασιών "εξόρυξης" δεδομένων.
Τεχνολογία για Όλους ή για τους Ολίγους;
Παρά τη ρητορική περί ισότητας, οι πιο δραστήριοι συμμετέχοντες του Web3 –είτε πρόκειται για επενδυτές, είτε για developers– τείνουν να είναι περιορισμένοι σε αριθμό και συχνά αποκομίζουν το μεγαλύτερο όφελος. Μεγάλο μέρος της οικονομικής δραστηριότητας συνδέεται με κερδοσκοπία, και όχι με παραγωγή πραγματικής αξίας.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥΣ ΚΑΙ ΝΟΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ
Τα NFT που παρουσιάστηκαν ως επανάσταση στην ιδιοκτησία ψηφιακού περιεχομένου, συχνά λειτουργούν περισσότερο ως αντικείμενα συλλογής παρά ως λειτουργικά εργαλεία. Παράλληλα, η ανωνυμία που προσφέρουν οι πλατφόρμες blockchain έχει δημιουργήσει σοβαρούς προβληματισμούς για φαινόμενα παρενόχλησης και απάτης.
Επιχειρηματικά Πειράματα και Μαθήματα
Ορισμένες εταιρείες έχουν αγκαλιάσει το Web3 δημιουργώντας ψηφιακές κοινότητες, όπως η NBA με το Top Shot ή η Nike και η Adidas με συλλογές NFT που δίνουν πρόσβαση σε αποκλειστικά προνόμια. Άλλες όμως, όπως η Discord, βίωσαν αντιδράσεις χρηστών όταν επιχείρησαν να ενσωματώσουν κρυπτο-λειτουργίες, αποδεικνύοντας ότι η κοινωνική αποδοχή είναι εξίσου σημαντική με την καινοτομία.
Τα πρώτα βήματα των μεγάλων brands δείχνουν ότι επιτυχία έχουν κυρίως όσες πρωτοβουλίες συνδέονται με υπαρκτές κοινότητες, και όχι όσες στοχεύουν αποκλειστικά στο οικονομικό κέρδος.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
Το Μέλλον Είναι (Ακόμα) Ανοικτό
Παρά τις φιλόδοξες δηλώσεις ότι το Web3 είναι αναπόφευκτο, τίποτα δεν είναι προδιαγεγραμμένο. Τεχνικά εμπόδια, ρυθμιστικά πλαίσια, αλλά και η κουλτούρα του ευρύτερου κοινού θα καθορίσουν αν το Web3 θα αποτελέσει πραγματικά την τρίτη φάση του διαδικτύου ή απλώς μία ενδιαφέρουσα παρένθεση στην τεχνολογική ιστορία.
Το μόνο βέβαιο είναι ότι το Web3 εγείρει ερωτήματα που αγγίζουν τον πυρήνα του ψηφιακού μας κόσμου: Ποιος ελέγχει; Ποιος κερδίζει; Και πάνω απ’ όλα, σε ποιον ανήκει το διαδίκτυο του αύριο;
Share:
Διαβάστε Επίσης
Η αποτελεσματική διαχείριση των συγκρούσεων δεν είναι απλώς μια δεξιότητα επικοινωνίας
Τα περισσότερα συστήματα διαχείρισης ρίσκου σήμερα είναι φτιαγμένα για να αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις