Το 'Όχι' δεν Σημαίνει Ρήξη: Η Τέχνη της Διαφωνίας με τον Διευθυντή

Soft Skills/Επικοινωνία,⠀
Ανθρώπινο Δυναμικό (HR),⠀
Το 'Όχι' δεν Σημαίνει Ρήξη: Η Τέχνη της Διαφωνίας με τον Διευθυντή


Σε κάθε εργασιακό περιβάλλον, δεν είναι σπάνιο να προκύπτει διαφωνία μεταξύ εργαζομένων και διοίκησης. Όμως, το πώς επιλέγουμε να εκφράσουμε αυτή τη διαφωνία μπορεί να καθορίσει όχι μόνο τη σχέση μας με τον προϊστάμενο, αλλά και τη μελλοντική μας πορεία στον οργανισμό.

Αν και η δημόσια έκφραση διαφωνιών μπορεί να μοιάζει δελεαστική – όπως έκανε πρόσφατα ο Έλον Μασκ μέσω ανάρτησής του σχετικά με φορολογικό νομοσχέδιο στις ΗΠΑ – η στρατηγική αυτή σπάνια ωφελεί τον μέσο εργαζόμενο. Όπως επισημαίνουν ειδικοί στην οργανωσιακή ψυχολογία και την ηγεσία, η διακριτικότητα, η τεκμηρίωση και η κατάλληλη χρονική στιγμή είναι τα βασικά εργαλεία για μια παραγωγική έκφραση διαφωνίας.


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ SOFT SKILLS


Η οργανωσιακή ψυχολόγος Alison Fragale τονίζει ότι η ειλικρινής αλλά ήρεμη προσέγγιση έχει περισσότερες πιθανότητες να φέρει αποτελέσματα. Αντί για την έκθεση μέσω social media, προτείνει εσωτερικά κανάλια επικοινωνίας, όπου ο διάλογος μπορεί να γίνει με σεβασμό και προτάσεις για εναλλακτικές λύσεις.

 Ο καθηγητής Jeffrey Sonnenfeld από το Yale προσθέτει ότι ακόμη και οι ισχυρότεροι CEOs λειτουργούν παρασκηνιακά όταν έχουν αντιρρήσεις – απευθύνονται στους αρμόδιους φορείς με επιχειρήματα, όχι με δημόσιες επικρίσεις. Η ίδια λογική εφαρμόζεται και σε επίπεδο εργαζομένων.

 Επιπλέον, η Candice Pokk από τη συμβουλευτική εταιρεία Segal τονίζει ότι κάθε feedback προς την ηγεσία πρέπει να είναι συγκεκριμένο, τεκμηριωμένο και σχετικό με την αρμοδιότητα του εργαζόμενου. Για παράδειγμα, δεν είναι αποτελεσματικό να διαμαρτύρεται κανείς για στρατηγικές αποφάσεις χωρίς να γνωρίζει όλα τα δεδομένα που τις υποστηρίζουν.


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ MANAGEMENT & LEADERSHIP


Μια τακτική που συχνά αποδίδει είναι η αναζήτηση συμμάχων. Όταν μια άποψη εκφράζεται συλλογικά και όχι ως μεμονωμένο παράπονο, αποκτά βαρύτητα και είναι πιο πιθανό να εισακουστεί. Ταυτόχρονα, είναι σημαντικό να αξιολογηθεί αν η συγκυρία είναι κατάλληλη και αν ο ίδιος ο εργαζόμενος είναι το κατάλληλο πρόσωπο να μεταφέρει το μήνυμα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σε πολλά σύγχρονα εργασιακά περιβάλλοντα, ειδικά σε εταιρείες που δίνουν έμφαση στην κουλτούρα διαλόγου, η εποικοδομητική διαφωνία εκλαμβάνεται θετικά. Αρκεί να διατυπώνεται με τρόπο που ενισχύει τον στόχο της ομάδας και δεν εκλαμβάνεται ως προσωπική επίθεση.

Αναμφίβολα, ο φόβος της «τιμωρίας του αγγελιοφόρου» είναι υπαρκτός. Ωστόσο, όταν οι διαφωνίες εκφράζονται με σεβασμό, στοιχεία και πρόθεση για βελτίωση, μπορούν να γίνουν αφορμή για αναθεώρηση στρατηγικών, για διόρθωση λανθασμένων αποφάσεων ή και για την αποτροπή αποτυχιών.

Το «όχι» λοιπόν δεν χρειάζεται να αποτελεί ταμπού. Αντιθέτως, όταν ειπωθεί σωστά, μπορεί να αποτελέσει θεμέλιο μιας ώριμης και διαφανούς επαγγελματικής σχέσης – ακόμη και με τον ίδιο τον προϊστάμενο.



Share:
Διαβάστε Επίσης