Οι 4 Δεξιότητες που Ξεχωρίζουν τους Κορυφαίους Διαπραγματευτές

Soft Skills/Επικοινωνία,⠀
Οργάνωση/ Διοίκηση/ Ηγεσία,⠀
Οι 4 Δεξιότητες που Ξεχωρίζουν τους Κορυφαίους Διαπραγματευτές


Η διαπραγμάτευση είναι μια από τις πιο κρίσιμες αλλά και underestimated δεξιότητες της ηγεσίας – καθορίζει συμφωνίες, συνεργασίες, ευκαιρίες και, τελικά, καριέρες. Παρά τη σημασία της, κυριαρχεί ακόμη η λανθασμένη αντίληψη ότι ο διαπραγματευτής πρέπει να διαλέξει: είτε να πετύχει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα είτε να διατηρήσει καλές σχέσεις. Στην πράξη, οι κορυφαίοι διαπραγματευτές αποδεικνύουν ότι τα δύο αυτά στοιχεία όχι μόνο δεν συγκρούονται, αλλά μπορούν να ενισχύσουν το ένα το άλλο.

Οι Τέσσερις «Τύποι» Διαπραγματευτών

Μελέτες σε πραγματικές διαπραγματεύσεις δείχνουν ότι όσοι συμμετέχουν σε συμφωνίες τείνουν να κατατάσσονται σε τέσσερις κατηγορίες:

  1. Οι ολοκληρωμένοι διαπραγματευτές (integrated achievers)

    Πετυχαίνουν ουσία και διατηρούν εμπιστοσύνη. Συνδυάζουν αυτοπεποίθηση με ενσυναίσθηση, κερδίζουν συμφωνίες και ταυτόχρονα χτίζουν μακροχρόνιες σχέσεις.

  2. Οι ανταγωνιστικοί κερδισμένοι (competitive maximizers)

    Πετυχαίνουν στόχους, αλλά καίνε γέφυρες. Κερδίζουν στο σήμερα, χάνουν στο αύριο – συχνά με κόστος μελλοντικών συνεργασιών.

  3. Οι συμφιλιωτικοί (accommodating harmonizers)

    Είναι συμπαθείς, όμως υποχωρούν υπερβολικά. Η ανάγκη «να μην χαλάσει το κλίμα» οδηγεί σε αδύναμες συμφωνίες.

  4. Οι καταστροφικοί διαπραγματευτές

    Χάνουν και στις δύο πλευρές: ούτε αποτέλεσμα ούτε σχέση. Συνήθως χαρακτηρίζονται από προχειρότητα, παρορμητικότητα και έλλειψη προετοιμασίας.

Τα δεδομένα αποδεικνύουν ότι η επιτυχία δεν είναι θέμα χαρακτήρα, αλλά ικανότητας. Οι πιο αποτελεσματικοί διαπραγματευτές διαθέτουν δεξιότητες που μπορούν να διδαχθούν, να εξασκηθούν και να καλλιεργηθούν.


12/11/2025 Σεμινάριο Knowledge: Επιτυχημένες Διαπραγματεύσεις (14 Ώρες)


Η Παρεξήγηση του “Σκληρού” και του “Μαλακού” στυλ

Για δεκαετίες η συζήτηση περιστρεφόταν γύρω από το δίπολο: «σκληρή» ή «μαλακή» διαπραγμάτευση. Οι πρόσφατες αναλύσεις δείχνουν ότι αυτό το δίπολο είναι ξεπερασμένο. Οι κορυφαίοι διαπραγματευτές δεν έχουν ένα σταθερό στυλ – έχουν πυξίδα και ευελιξία. Ξέρουν πότε να πιέσουν και πότε να συνδέσουν, χωρίς να μιμούνται το στυλ της άλλης πλευράς και χωρίς να χάνουν τον στόχο.

Οι 4 Δεξιότητες που Ξεχωρίζουν τους Κορυφαίους Διαπραγματευτές

Οι ερευνητές καταλήγουν ότι οι καλύτεροι στον κόσμο αναπτύσσουν τέσσερις μετα-δεξιότητες:

1. Γλώσσα & Συναισθηματική Εξυπνάδα

  • Καθαρή και προσεγμένη επικοινωνία
  • Ενεργητική ακρόαση, προσεκτικές ερωτήσεις
  • Διαχείριση εντάσεων και συναισθημάτων
  • Ένας ήρεμος, σαφής και συγκροτημένος διαπραγματευτής εμπνέει εμπιστοσύνη.

2. Διαπραγματευτική Νοημοσύνη (Negotiation Intelligence)

  • Προετοιμασία, BATNA, σωστή δομή συζήτησης
  • Δημιουργία και διεκδίκηση αξίας
  • Στρατηγική ευελιξία και προσαρμογή
  • Δεν υπάρχει μία τακτική που λειτουργεί πάντα — οι κορυφαίοι διαβάζουν το «παιχνίδι» και αλλάζουν ρυθμό όταν χρειάζεται.

12/11/2025 Σεμινάριο Knowledge: Επιτυχημένες Διαπραγματεύσεις (14 Ώρες)


3. Χτίσιμο Σχέσεων ως Μοχλός Ισχύος

Η εμπιστοσύνη δεν είναι «ευγένεια» αλλά δύναμη. Όσο πιο ανοιχτή και συνεργατική είναι η σχέση, τόσο περισσότερη πληροφορία μοιράζονται οι πλευρές και τόσο μεγαλύτερη αξία δημιουργείται.

4. Ηθική Πυξίδα & Ακεραιότητα

Η αξιοπιστία είναι κεφάλαιο. Συνεπείς στάσεις, διαφάνεια και τήρηση συμφωνιών οδηγούν σε επαναλαμβανόμενες επιτυχίες – όχι σε τυχαίες νίκες.

Οι μεγάλοι διαπραγματευτές δεν διακρίνονται από το πόσο σκληροί ή πόσο «καλοί» είναι, αλλά από το πόσο ικανoί είναι: δημιουργούν αξία, διεκδικούν δίκαια ό,τι τους αναλογεί και ταυτόχρονα οικοδομούν σχέσεις εμπιστοσύνης που αυξάνουν το κέρδος και των δύο πλευρών. Η διαπραγμάτευση, δεν είναι ταλέντο, είναι δεξιότητα που χτίζεται με μελέτη, εξάσκηση και πρόθεση.



Share:
Διαβάστε Επίσης
Generation X και Millennials: Δύο Γενιές, δύο Διαφορετικοί Κόσμοι

Οι αλλαγές στον τρόπο που εργαζόμαστε, επικοινωνούμε και καταναλώνουμε δεν είναι τυχαίες.

Οι 11 Τάσεις του 2026 που Μεταμορφώνουν την Εκπαίδευση και τις Δεξιότητες στις Επιχειρήσεις

O ρόλος της εκπαίδευσης και ανάπτυξης προσωπικού (Learning & Development) γίνεται πιο στρατηγικός.