Marketing στην Ταχύτητα της Κουλτούρας: Πώς τα Brands Κερδίζουν το «Τώρα»

Digital Marketing/Sales/Service,⠀
Marketing/Digital Marketing,⠀
Marketing στην Ταχύτητα της Κουλτούρας: Πώς τα Brands Κερδίζουν το «Τώρα»


Σε έναν κόσμο όπου οι συζητήσεις γεννιούνται, φουντώνουν και σβήνουν μέσα σε λίγες ώρες, το κλασικό marketing μοιάζει συχνά αργό και βαρύ. Εκεί που κάποτε ο σχεδιασμός μιας καμπάνιας έπαιρνε εβδομάδες ή μήνες, σήμερα ένα tweet, ένα meme ή ένα 15’’ βίντεο μπορεί να κάνει περισσότερη δουλειά μέσα σε ένα βράδυ. Κάπου εδώ μπαίνει στο παιχνίδι το fastvertising: η ικανότητα ενός brand να «μπαίνει» στην κουβέντα της στιγμής, με χιούμορ, ταχύτητα και απόλυτη συνάφεια με αυτό που ήδη συζητά ο κόσμος.

Όταν ένα Μπισκότο αλλάζει το Παιχνίδι

Το πιο εμβληματικό παράδειγμα είναι ίσως εκείνο το Super Bowl όπου έσβησαν τα φώτα στο γήπεδο. Όσο η τηλεοπτική μετάδοση «γέμιζε χρόνο» και οι θεατές χαζολογούσαν στο Twitter, η Oreo ανέβασε μια απλή εικόνα: το μπισκότο σε μισοσκότεινο φόντο και τη φράση «You can still dunk in the dark». Λίγα λεπτά δουλειάς, εκατομμύρια εντυπώσεις, παγκόσμια δημοσιότητα.

Τίποτα από αυτά δεν ήταν τυχαίο. Πίσω από το tweet υπήρχε «κέντρο επιχειρήσεων» με ομάδα δημιουργικών, agency, ανθρώπους της μάρκας και decision makers έτοιμους να εγκρίνουν επιτόπου. Η ταχύτητα δεν είναι τύχη· είναι οργάνωση.

Γιατί το Fastvertising Δουλεύει τόσο Δυνατά

Το fastvertising δεν ανταμείβει απλώς την ταχύτητα, τη μεγεθύνει. Όταν ένα brand πιάσει σωστά τον παλμό της στιγμής, δεν πληρώνει απλώς για προβολή∙ ο κόσμος γίνεται το κανάλι διανομής: κάνει share, σχολιάζει, τρολάρει, αναπαράγει στα media. Η αξία δεν προκύπτει από τα paid impressions, αλλά από το earned media – τη δωρεάν δημοσιότητα που δημιουργεί η ίδια η κουβέντα.

Πέρα όμως από τους αριθμούς, υπάρχει και ο ανθρώπινος παράγοντας. Όταν μια μάρκα σχολιάζει με έξυπνο τρόπο κάτι που μόλις συνέβη, δημιουργεί αίσθηση συνενοχής: «το είδες κι εσύ, το είδα κι εγώ, το σχολιάζουμε μαζί». Αυτή η αίσθηση ότι το brand «είναι μέσα στα πράγματα» χτίζει οικειότητα πολύ πιο γρήγορα από μια βαριά, γενική καμπάνια.


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ MARKETING, ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΠΕΛΑΤΩΝ


Οι Σωστές Στιγμές – και οι Λάθος

Ένα από τα πιο έξυπνα case studies είναι η αντίδραση μιας μάρκας gin σε ένα διαφημιστικό φιάσκο εταιρείας fitness. Μια διαφήμιση με γυμναστικό ποδήλατο δέχθηκε σφοδρή κριτική ως σεξιστική και αγχωτική. Λίγες μέρες μετά, η εταιρεία gin κυκλοφόρησε online spot με την ίδια ηθοποιό, αυτή τη φορά σε μπαρ με φίλες, να τσουγκρίζει «στη νέα αρχή». Χωρίς να αναφέρει καν το αρχικό brand, άφησε το κοινό να ενώσει τις τελείες. Το αποτέλεσμα: εκατομμύρια views, συμπάθεια, δωρεάν δημοσιότητα.

Στην αντίθετη πλευρά, υπάρχουν παραδείγματα όπου brands προσπάθησαν να «καβαλήσουν» σοβαρά γεγονότα – διαδηλώσεις, φυσικές καταστροφές, τραγωδίες – για να προωθήσουν προϊόντα. Εκεί η ταχύτητα χωρίς κρίση γίνεται μπούμερανγκ: η ειρωνία φαντάζει κυνική, ο κόσμος αντιδρά, η εταιρεία αναγκάζεται να απολογηθεί. Το fastvertising δεν συγχωρεί λάθος τόνο.

Η Ταχύτητα Fastvertising με Σπασμένα τα Φρένα

Για να λειτουργήσει πραγματικά, το fastvertising απαιτεί νέο τρόπο οργάνωσης. Τα κλασικά μοντέλα – agency pitch, εσωτερικές παρουσιάσεις, νομικός έλεγχος, media buying – είναι σχεδιασμένα για λανσαρίσματα μηνών, όχι για αντίδραση σε 24 ώρες.

Οι εταιρείες που πετυχαίνουν στήνουν μικρές, διατμηματικές «ομάδες κρούσης» με δημιουργικούς, ανθρώπους brand, νομικό που αποφασίζει γρήγορα, social media, ακόμα και media buying, όλοι στο ίδιο τραπέζι. Στόχος: από το trend στο πρώτο draft σε λίγες ώρες, και live δημοσίευση πριν κλείσει ο κύκλος της είδησης.

Ταυτόχρονα, χρειάζονται άνθρωποι με κουλτούρα ρίσκου αλλά όχι τσαπατσουλιάς: δημιουργικοί που παρακολουθούν την ποπ κουλτούρα, καταλαβαίνουν memes, ξέρουν πού περνά η λεπτή γραμμή ανάμεσα στο αστείο και στο προσβλητικό – και μπορούν να κινηθούν γρήγορα χωρίς να «ξεφύγουν».


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ MARKETING, ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΠΕΛΑΤΩΝ


Το “Fast” δεν Χρειάζεται να είναι “Ακριβό”

Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία του fastvertising είναι ότι η συνάφεια μετρά περισσότερο από την παραγωγή. Ένα απλό post, ένα σκίτσο τύπου IKEA-manual, μια μία ατάκα σε σωστό timing μπορεί να φέρει εκατοντάδες χιλιάδες προβολές με μηδενικό σχεδόν budget.

Αυτό ανοίγει το παιχνίδι και σε μικρότερες επιχειρήσεις: δεν χρειάζεσαι ακριβό τηλεοπτικό γύρισμα, αλλά καλή αίσθηση της στιγμής, όξυνο χιούμορ και ξεκάθαρη ταυτότητα μάρκας.

Ο Ρόλος της Γενετικής ΤΝ

Τα εργαλεία γενετικής τεχνητής νοημοσύνης προσθέτουν ακόμα ένα turbo. Κείμενα, εικόνες, βίντεο, voice-over μπορούν να παραχθούν σε λίγα λεπτά από μικρές ομάδες. Αυτό σημαίνει περισσότερες δοκιμές, περισσότερες ιδέες, χαμηλότερο κόστος.

Όμως η ΤΝ δεν ξέρει πότε ένα αστείο «χτυπάει κάτω από τη μέση», ούτε πότε μια στιγμή δεν είναι δική σου για να την εκμεταλλευτείς. Μπορεί να προτείνει, να επιταχύνει, να διευκολύνει, αλλά δεν μπορεί να αισθανθεί. Η τελική κρίση για το αν κάτι είναι ανθρώπινο, ευαίσθητο και εύστοχο παραμένει σε ανθρώπινα χέρια.


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ MARKETING, ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΠΕΛΑΤΩΝ


Fast, αλλά πάντα Human

Τελικά, το fastvertising δεν είναι μόνο μια τεχνική marketing. Είναι ένας νέος τρόπος να στέκεται μια μάρκα μέσα στην κουλτούρα: να συμμετέχει αντί να φωνάζει από μακριά, να αυτοσαρκάζεται όταν κάνει λάθος, να δείχνει ότι «βλέπει» όσα συμβαίνουν γύρω από τους πελάτες της.

Γρήγορο, ναι. Τολμηρό, ναι. Αλλά πάνω απ’ όλα ανθρώπινο. Εκεί κρύβεται η πραγματική του δύναμη.



Share:
Διαβάστε Επίσης
Η Αόρατη Διαδικασία που Οδηγεί σε Νέες Ιδέες & Καινοτομία»

Οι περισσότερες καινοτομίες δεν εμφανίζονται μαγικά.

Fastvertising: Τι Είναι και Μπορεί να Απογειώσει τη Διαφημιστική Στρατηγική

Τι κοινό έχουν ένα μπλακάουτ στο Super Bowl, ένας τηλεοπτικός θάνατος στον Sex and the City