Fastvertising: Τι Είναι και Μπορεί να Απογειώσει τη Διαφημιστική Στρατηγική

Τι κοινό έχουν ένα μπλακάουτ στο Super Bowl, ένας τηλεοπτικός θάνατος στον Sex and the City και ένα αδέξιο διαφημιστικό της Peloton; Όλα έγιναν, μέσα σε λίγες ώρες, πρώτη ύλη για brands που κατάφεραν να «καβαλήσουν» το κύμα της επικαιρότητας και να γίνουν μέρος της συζήτησης. Αυτή ακριβώς είναι η λογική του fastvertising.
Τι είναι Πραγματικά το Fastvertising
Fastvertising είναι η δημιουργία διαφημιστικού περιεχομένου σε πραγματικό χρόνο, πάνω σε ένα ήδη «ζεστό» πολιτισμικό ή pop culture γεγονός. Δεν μιλάμε για μια καμπάνια που σχεδιάζεται μήνες πριν, αλλά για ιδέες που γεννιούνται, εγκρίνονται, γυρίζονται και ανεβαίνουν μέσα σε ώρες ή μία–δύο μέρες.
Η κλασική περίπτωση είναι το tweet της Oreo στο μπλακάουτ του Super Bowl: «You can still dunk in the dark». Καμία υπερπαραγωγή, κανένα μεγάλο budget – μόνο μια έξυπνη ιδέα, έτοιμη να συνδεθεί με αυτό που ήδη έβλεπε και σχολίαζε ο κόσμος.
Από τότε, το fastvertising εξελίχθηκε σε ολόκληρη προσέγγιση: brands που έχουν μάθει να «ακούνε» την κουλτούρα και να παρεμβαίνουν την κατάλληλη στιγμή με δικό τους, αυθεντικό σχόλιο.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ MARKETING, ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΠΕΛΑΤΩΝ
Γιατί δουλεύει τόσο καλά
Ο λόγος είναι απλός: εκεί που είναι η προσοχή, εκεί γεννιέται και η αξία. Στα social media οι χρήστες σχολιάζουν σειρές, σκάνδαλα, αθλητικά γεγονότα, memes. Όταν ένα brand μπαίνει στη συζήτηση με τρόπο έξυπνο και ταιριαστό με την ταυτότητά του, συμβαίνουν τρία πράγματα:
Ανθρώπινο πρόσωπο
Η μάρκα δεν μοιάζει με απρόσωπο οργανισμό, αλλά με «παρέα» που έχει χιούμορ, γνώμη και άποψη.
Δωρεάν διανομή
Αν η ιδέα είναι καλή, ο κόσμος την κάνει share μόνος του. Αντί να πληρώνεις για προβολές, κερδίζεις earned media – mentions, ρεπορτάζ, συζητήσεις.
Θετική συναισθηματική ανάμνηση
Ακόμα κι αν δεν υπάρχει άμεση πώληση, η μάρκα γράφεται στο μυαλό του καταναλωτή ως κάτι «συμπαθητικό», έξυπνο, επίκαιρο. Αυτό πληρώνει μελλοντικά με τη μορφή προτίμησης.
Δεν είναι για όλους, και όχι για κάθε στιγμή
Δεν είναι κάθε brand υποχρεωμένο να παίζει αυτό το παιχνίδι. Μια κλασική, υπερπολυτελής μάρκα που επενδύει στην «αιωνιότητα» ίσως δεν ωφεληθεί από το να σχολιάζει κάθε viral σκηνή. Το fastvertising ταιριάζει περισσότερο σε μάρκες:
- σύγχρονες, «λαϊκές», που στηρίζονται στη μαζική κουλτούρα
- με τόνο φιλικό, παιχνιδιάρικο ή αυτοσαρκαστικό
- που θέλουν να φαίνονται κοντά στους ανθρώπους, όχι «πάνω» από αυτούς.
Εξίσου σημαντικό είναι ποια γεγονότα αγγίζεις. Pop culture; Ναι. Σειρές, μουσική, αθλητικά, memes; Συνήθως ασφαλή πεδία. Πόλεμοι, καταστροφές, κοινωνικές τραγωδίες; Εδώ κάθε απόπειρα «αστείου» ή εμπορικής εκμετάλλευσης γυρίζει άσχημα μπούμερανγκ.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ MARKETING, ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΠΕΛΑΤΩΝ
Τι χρειάζεται εσωτερικά για να πετύχει
Το fastvertising δεν είναι μόνο θέμα έμπνευσης. Είναι και θέμα οργάνωσης:
Οι σωστοί άνθρωποι
Δημιουργικοί τύποι με γρήγορη σκέψη, χιούμορ και αίσθηση της επικαιρότητας – σαν τους writers των late night shows. Άνθρωποι που δεν φοβούνται να προτείνουν 10 ιδέες, γνωρίζοντας ότι 1 θα περάσει.
Εμπιστοσύνη και επίπεδες ιεραρχίες
Αν κάθε tweet πρέπει να περάσει από 5 approvals και 2 νομικούς, η στιγμή θα έχει περάσει. Χρειάζεται ένας μικρός, ευέλικτος «πυρήνας» με την αρμοδιότητα να εγκρίνει γρήγορα.
Καθαρά guardrails
Τι δεν κάνουμε ποτέ ως brand; Ποιες θεματικές είναι off-limits; Ποιος έλεγχος γίνεται ώστε να μην ξεφύγει ο τόνος; Αυτά πρέπει να έχουν συμφωνηθεί προκαταβολικά, όχι την ώρα της κρίσης.
Ο ρόλος της τεχνητής νοημοσύνης
Τα εργαλεία γενετικής ΑΙ μπορούν να βοηθήσουν στην ιδεοθύελλα: να προτείνουν τίτλους, concept, παραλλαγές. Αυτό εξοικονομεί χρόνο και ανοίγει το μυαλό. Όμως η κρίσιμη δουλειά παραμένει ανθρώπινη: να ξεχωρίσεις ποια ιδέα είναι όντως αστεία, ποια είναι επικίνδυνη, ποια ταιριάζει στο brand και ποια όχι.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ MARKETING, ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΠΕΛΑΤΩΝ
Fastvertising ως μέρος και όχι ως υποκατάστατο της στρατηγικής
Το fastvertising δεν αντικαθιστά το κλασικό marketing. Είναι ένα ακόμη εργαλείο στο οπλοστάσιο:
- Οι «βάσεις» παραμένουν: στρατηγική τοποθέτηση, σταθερή επικοινωνία, καμπάνιες με διάρκεια.
- Τα fast responses είναι «σπριντ» μέσα σε αυτόν τον μαραθώνιο: σπάνια, στοχευμένα, σε στιγμές που πραγματικά αξίζει.
Οι οργανισμοί που καταφέρνουν να συνδυάσουν σταθερή στρατηγική με ευελιξία στην εκτέλεση, είναι αυτοί που τελικά κερδίζουν κάτι πολύ πιο σημαντικό από ένα viral post: μια μάρκα που μοιάζει ζωντανή, παρούσα και σχετική με την εποχή της.
Share:
Διαβάστε Επίσης
Υπάρχουν δημιουργοί που γεννιούνται μέσα στη λάμψη και άλλοι που σμιλεύονται μέσα στην ανάγκη.
Σε μια εποχή όπου ο καταναλωτής βομβαρδίζεται από εικόνες, προσφορές και ερεθίσματα
Ελληνικά
English
