Η Ευρώπη Μειώνει τα Θανατηφόρα Τροχαία, Στο Μέσο Όρο η Κύπρος
26 Νοεμβρίου 2025

Μια σταθερή, αν και αργή, βελτίωση στην οδική ασφάλεια καταγράφεται σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης την τελευταία δεκαετία, όπως αποτυπώνουν τα πιο πρόσφατα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Παρά το γεγονός ότι το 2024 έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους σχεδόν 19.800 άνθρωποι, ο αριθμός αυτός είναι μειωμένος σε σχέση με το 2023 και επιβεβαιώνει τη συνεχιζόμενη τάση αποκλιμάκωσης από το 2015 και μετά.
Το 2020 αποτέλεσε το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα απότομης πτώσης, καθώς λόγω των περιορισμών της πανδημίας ο αριθμός των θυμάτων κυμάνθηκε μόλις στις 18.830. Ωστόσο, τα προβλήματα δεν έχουν λυθεί και οι διαφοροποιήσεις μεταξύ κρατών-μελών παραμένουν μεγάλες.
Η Κύπρος Οριακά Κάτω από τα Περσινά Επίπεδα
Για την Κύπρο, το 2025 εξελίσσεται σε μια από τις πιο δύσκολες χρονιές της τελευταίας πενταετίας. Μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου, η χώρα μετρά ήδη 40 νεκρούς, σχεδόν όσους και ολόκληρο το 2024. Τα στατιστικά των προηγούμενων ετών δείχνουν μια έντονη διακύμανση: το 2023 αποτέλεσε τη χρονιά με τις λιγότερες απώλειες (34 νεκροί), ενώ το 2020 είχε καταγράψει 48 ανθρώπους που χάθηκαν στην άσφαλτο.
Παρά τις προσπάθειες Αστυνομίας και αρμόδιων αρχών, η πρόκληση παραμένει: οι θανατηφόρες συγκρούσεις εξακολουθούν να αποτελούν μία από τις σοβαρότερες αιτίες αιφνίδιου θανάτου στο νησί.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ
Πού Σημειώνονται τα Περισσότερα Τροχαία στην Ευρώπη
Τα νέα στοιχεία δείχνουν ξεκάθαρα ότι οι διαφορές από χώρα σε χώρα παραμένουν μεγάλες. Στο ένα άκρο της κλίμακας βρίσκεται η Σουηδία, με μόλις 20 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων, και η Δανία με 24. Στον αντίποδα, η Ρουμανία καταγράφει 77 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων και η Βουλγαρία 74, τα υψηλότερα στην Ε.Ε.
Οι αναλύσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου δείχνουν επίσης σημαντικές ανισότητες ως προς το φύλο και την ηλικία. Οι άνδρες αποτελούν τη συντριπτική πλειοψηφία των θυμάτων (77%), ενώ οι ηλικιωμένοι άνω των 65 ετών, παρά το ότι είναι μικρότερο ποσοστό του συνολικού πληθυσμού, αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ένα τρίτο των απωλειών. Οι νεαροί οδηγοί 18-24 ετών παραμένουν επίσης υπερεκπροσωπημένοι, καταγράφοντας το 12% των θανάτων.
Αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός ότι πάνω από τους μισούς θανάτους σημειώνονται σε αγροτικούς δρόμους, γεγονός που επαναφέρει στη συζήτηση τις ελλιπείς υποδομές και τον φωτισμό σε μη αστικές περιοχές.
Περιφέρειες σε Συναγερμό – Ποιοι Καταγράφουν τα Μεγαλύτερα Νούμερα
Η Eurostat αναδεικνύει μια ακόμη πιο ανησυχητική εικόνα σε τοπικό επίπεδο. Στη Βουλγαρία, η περιφέρεια Severozapaden σημείωσε 166 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων, το υψηλότερο ποσοστό στην Ε.Ε. Στην Ελλάδα, οι περιφέρειες Ιονίων Νήσων και Νοτίου Αιγαίου εμφανίζουν επίσης εξαιρετικά υψηλές τιμές, με 120 και 119 θανάτους αντίστοιχα.
Στον αντίποδα, πόλεις όπως οι Βρυξέλλες, η Βιέννη και το Βερολίνο συγκαταλέγονται στις ασφαλέστερες ευρωπαϊκές περιοχές, με μονοψήφιους αριθμούς θανάτων ανά εκατομμύριο κατοίκων. Δύο περιοχές – Åland στη Φινλανδία και Ciudad de Melilla στην Ισπανία – δεν κατέγραψαν ούτε έναν θάνατο το 2023.
ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ
Αυστηρότερο Πλαίσιο από το Ευρωκοινοβούλιο – Στόχος το «Όραμα Μηδέν»
Με στόχο να εξαλειφθούν τα θανατηφόρα τροχαία έως το 2050, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υιοθέτησε νέους, πιο αυστηρούς κανόνες για τις άδειες οδήγησης. Στις αλλαγές περιλαμβάνονται ασφαλή όρια ταχύτητας (όπως 30 χλμ./ώρα σε κατοικημένες περιοχές), ψηφιακές άδειες, δοκιμαστική περίοδος για νέους οδηγούς και διακρατική ισχύς της αφαίρεσης άδειας σε σοβαρές παραβάσεις.
Παράλληλα, ενισχύεται το πλαίσιο για ασφαλέστερες οδικές υποδομές και προωθούνται ευρωπαϊκοί κανόνες για τα αυτοκινούμενα οχήματα.
Η πρόοδος είναι υπαρκτή, αλλά η απόσταση μέχρι το μηδενικό όριο παραμένει μεγάλη. Οι αριθμοί δείχνουν ότι η οδική ασφάλεια στην Ευρώπη βελτιώνεται, όμως η ανάγκη για συνεχή επαγρύπνηση και στοχευμένες πολιτικές είναι πιο επιτακτική από ποτέ.
Ελληνικά
English
