Η Έξαρση των Διεθνών Τηλεφωνικών Απατών και οι Νέες Τεχνικές Παγίδευσης Ανυποψίαστων Πολιτών

calendar icon

23 Νοεμβρίου 2025

⠀ -⠀ Διαχείρηση & Ασφάλεια Δικτύων
⠀ -⠀ Νομοθεσία, Νομική & Δικηγόροι
⠀ -⠀ Πληροφορική - Επαγγελματίες IT
⠀ -⠀ Προστασία Δεδομένων/Πληροφοριών
Η Έξαρση των Διεθνών Τηλεφωνικών Απατών και οι Νέες Τεχνικές Παγίδευσης Ανυποψίαστων Πολιτών


Τα τελευταία δύο χρόνια, ένα παλιό αλλά ιδιαίτερα επικίνδυνο είδος τηλεφωνικής απάτης έχει επανέλθει δυναμικά, προκαλώντας μεγάλη ανησυχία σε πολίτες και αρχές. Πρόκειται για το φαινόμενο των ξαφνικών κλήσεων από άγνωστα ξένα νούμερα – συνήθως προερχόμενα από ευρωπαϊκές χώρες όπως η Πολωνία, η Τσεχία, η Ολλανδία ή η Ιταλία – που πραγματοποιούνται με μοναδικό στόχο να παρασύρουν το θύμα σε επιστροφή της κλήσης.

Αυτή η πρακτική, γνωστή διεθνώς ως «Wangiri», λειτουργεί με απλό αλλά αποτελεσματικό τρόπο: η κλήση διαρκεί ελάχιστα, μόλις ένα κουδούνισμα, ώστε να κινήσει την περιέργεια του χρήστη. Αν εκείνος καλέσει πίσω, τότε ενεργοποιείται υπερκοστολογημένη χρέωση, η οποία αποδίδει σημαντικά ποσά σε οργανωμένα κυκλώματα που εκμεταλλεύονται διεθνείς τηλεφωνικές δομές.


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ


Νέες Μορφές Εξαπάτησης, Ίδια Λογική

Ειδικοί στον χώρο της κυβερνοασφάλειας παρατηρούν ότι οι απατεώνες πλέον δεν περιορίζονται στις σύντομες κλήσεις. Συχνά ταυτόχρονα κυκλοφορούν κύματα παραπλανητικών SMS, emails ή μηνυμάτων σε εφαρμογές όπως το Viber, που περιέχουν κακόβουλους συνδέσμους με στόχο την κλοπή προσωπικών δεδομένων, PIN, κωδικών e-banking ή ακόμη και κωδικών μιας χρήσης (OTP).

Παράλληλα, η τεχνική της «πλαστογράφησης αριθμού» (Caller ID Spoofing) επιτρέπει στους δράστες να εμφανίζονται ως εκπρόσωποι τραπεζών, τεχνικής υποστήριξης ή ακόμη και δημόσιων αρχών. Με πειστική φρασεολογία ζητούν πρόσβαση σε λογαριασμούς, στοιχεία καρτών ή οδηγούν το θύμα σε ψεύτικες ιστοσελίδες που μιμούνται τις πραγματικές.

Τεχνητή Νοημοσύνη: Ο Νέος Σύμμαχος των Απατεώνων

Η ραγδαία εξάπλωση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης έχει επιτρέψει στα κυκλώματα να βελτιώσουν τη μεθοδολογία τους. Σήμερα, μπορούν μέσα σε λίγα λεπτά να δημιουργούν ιστοσελίδες σχεδόν πανομοιότυπες με εκείνες τραπεζών ή δημοσίων υπηρεσιών, να συνθέτουν αυτοματοποιημένα μηνύματα, ακόμη και να παράγουν ψευδή προφίλ επικοινωνίας που μοιάζουν απολύτως γνήσια. Το αποτέλεσμα είναι μια απάτη που γίνεται ολοένα και πιο δύσκολο να εντοπιστεί από τον μέσο χρήστη.

Ανησυχητική είναι και η αύξηση περιστατικών μέσω Viber και άλλων ψηφιακών πλατφορμών, όπου οι «αριθμοί» που εμφανίζονται συχνά δεν αντιστοιχούν σε πραγματικό χρήστη, αλλά σε αυτόματα συστήματα που λειτουργούν για λογαριασμό διεθνών κυκλωμάτων phishing.


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΔΙΚΗΓΟΡΟΥΣ ΚΑΙ ΝΟΜΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ


Τι Δεν Κάνουν Ποτέ οι Επίσημοι Φορείς

Οι ελληνικές τράπεζες και όλοι οι θεσμικοί οργανισμοί υπενθυμίζουν με κάθε ευκαιρία ότι:

  • Δεν ζητούν ποτέ και για κανέναν λόγο κωδικούς e-banking, PIN ή OTP.
  • Δεν καθοδηγούν πολίτες σε συνδέσμους για να «ξεκλειδώσουν» λογαριασμό ή να «διορθώσουν» ένα πρόβλημα ασφαλείας.
  • Δεν επικοινωνούν μέσω άγνωστων διεθνών αριθμών ή μέσω πλατφορμών που δεν χρησιμοποιούνται επίσημα.

Οποιαδήποτε τέτοια απαίτηση ή παρότρυνση πρέπει να θεωρείται αυτομάτως ύποπτη.

Πώς Προστατευόμαστε, Πρακτικός οδηγός

Οι αρχές και οι ειδικοί συνιστούν στους πολίτες:

  1. Μην καλείτε ποτέ πίσω άγνωστα διεθνή νούμερα που σας κάλεσαν για ένα κουδούνισμα.
  2. Μην δίνετε προσωπικά δεδομένα σε καμία τηλεφωνική επικοινωνία, όσο πειστικός κι αν ακούγεται ο συνομιλητής.
  3. Αν έχετε αμφιβολία, καλέστε εσείς τον επίσημο φορέα μέσω του γνωστού τηλεφωνικού κέντρου.
  4. Αποφύγετε να ανοίγετε συνδέσμους σε SMS ή emails που δεν περιμένατε.
  5. Καταγγείλετε άμεσα ύποπτες κλήσεις και φαινόμενα spoofing στον πάροχό σας.

Το φαινόμενο των τηλεφωνικών απατών δεν είναι νέο, αλλά πλέον εξελίσσεται με ιλιγγιώδη ταχύτητα και με εργαλεία πολύ πιο εξελιγμένα από παλαιότερα. Η ενημέρωση και η επιφυλακτικότητα είναι τα ισχυρότερα όπλα των πολιτών απέναντι σε ένα έγκλημα που δεν γνωρίζει σύνορα.



Share: