eCall: SOS εξέπεμψαν 943 οδηγοί για άμεση βοήθεια

calendar icon

31 Αυγούστου 2022

⠀ -⠀ Ασφάλεια & Υγεία στην Εργασία
⠀ -⠀ Νέες Τεχνολογίες (fintech/blockchain etc)
eCall: SOS εξέπεμψαν 943 οδηγοί για άμεση βοήθεια

Σήμα κινδύνου εξέπεμψαν σε 943 περιπτώσεις οι οδηγοί της Κύπρου μέσω του συστήματος eCall, από την έναρξη της χρονιάς μέχρι και τις 24 Αυγούστου. Όπως διεφάνη από στοιχεία που εξασφάλισε ο «Φ», οι περισσότερες εκκλήσεις για βοήθεια μέσω του εν λόγω συστήματος σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια του Μαρτίου (144), του Φεβρουαρίου (138) και του Ιουλίου (131). Διευκρινίστηκε, παράλληλα, ότι σε περίπτωση σοβαρού ατυχήματος οι ειδοποιήσεις προς το 112 γίνονται αυτόματα μέσω μηχανισμού που είναι υποχρεωμένα να φέρουν τα καινούρια αυτοκίνητα βάσει απόφασης της Κομισιόν. Ωστόσο, υπογραμμίζεται, ότι μέρος των ειδοποιήσεων του συστήματος eCall στην Κύπρο γίνονται εκ παραδρομής από τους ιδιοκτήτες, οι οποίοι πατούν το σχετικό κουμπί.

Όπως διευκρινίστηκε στον «Φ», το eCall είναι ένα σύστημα επικοινωνίας έκτακτης ανάγκης, το οποίο είναι εγκατεστημένο στα οχήματα που κατασκευάστηκαν μετά το 2018. Το εν λόγω σύστημα καλεί αυτόματα και δωρεάν τον αριθμό έκτακτης ανάγκης 112 σε περίπτωση σοβαρού τροχαίου ατυχήματος. Υπάρχει, δε, η δυνατότητα να ενεργοποιηθεί χειροκίνητα με το πάτημα ενός κουμπιού. Κατά την ενεργοποίηση του συστήματος αποστέλλονται οι συντεταγμένες του οχήματος και αν υπάρχει η δυνατότητα ξεκινά κλήση με της Αρχές, αλλιώς αποστέλλεται μόνο sms.

Στην Κύπρο, από την έναρξη του 2022 έχουν σημειωθεί 943 εκκλήσεις για άμεση βοήθεια, εκ των οποίων οι 591 με τη μορφή κλήσης και οι 352 με τη μορφή sms. Τον Ιανουάριο καταγράφτηκαν 89 εκκλήσεις για βοήθεια (59 κλήσεις και 30 sms). Τον Φεβρουάριο 138 (50 κλήσεις και 88 sms). Τον Μάρτιο 144 (90 κλήσεις και 54 sms). Τον Απρίλιο 115 (71 κλήσεις και 44 sms). Τον Μάιο 130 (84 κλήσει και 46 sms). Τον Ιούνιο 119 (73 κλήσεις και 46 sms). Τον Ιούλιο 131 (89 κλήσεις και 42 sms). Έως τις 24 Αυγούστου 77 (75 κλήσεις και 2 sms).


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΣΦΛΑΕΙΑ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ


Όπως ανέφερε στον «Φ» λειτουργός του Τμήματος Τεχνολογικής Ανάπτυξης του Αρχηγείου της Αστυνομίας, μετά την ψήφιση του κανονισμού από την ΕΕ, αναπτύχθηκε το σύστημα και στην Κύπρο για να μπορεί να καλεί το 112, το οποίο χειρίζεται η Αστυνομία. Το eCall λειτουργεί μέσω μηχανισμού που βρίσκεται εγκατεστημένος στο όχημα, ο οποίος δίνει στίγμα στο 112 σε περίπτωση ατυχήματος. Οι Αρχές, δηλαδή, λαμβάνουν την ακριβή τοποθεσία του ατυχήματος, ενώ έχουν τη δυνατότητα να μιλήσουν σαν σε τηλεφωνική κλήση με τον οδηγό και να ενημερωθούν για τον αριθμό των ατόμων στο όχημα, για τυχόν τραυματίες και άλλα. Αμέσως μετά την ειδοποίηση του 112, οι Αρχές ενημερώνουν Πυροσβεστική, ασθενοφόρο ή ακόμη και τις Αρχές των βρετανικών Βάσεων, ανάλογα και με τα δεδομένα που θα λάβουν και χωρίς να χάνεται χρόνος.

Πάντως, διευκρινίστηκε, οι εκκλήσεις άμεσης βοήθειας μέσω του συστήματος μπορούν να γίνουν και χειροκίνητα μετά από το πάτημα ενός κουμπιού. «Ένας μάρτυρας ατυχήματος, μπορεί να συνδράμει και να πατήσει το κουμπί για να σταλεί βοήθεια. Ο χειριστής του συστήματος στην Αστυνομία λαμβάνει ένδειξη και γνωρίζει αν επρόκειτο για αυτόματη ή χειροκίνητη έκκληση για βοήθεια».

Πλήθος αυτοματισμών για ασφαλή οδήγηση

Τη σημασία των αυτοματισμών που εισάγει η ΕΕ για ασφαλέστερη οδήγηση, υπογράμμισε στον «Φ» ο πρόεδρος του Κινήματος Οικολόγων, Χαράλαμπος Θεοπέμπτου. Όπως είπε, το eCall μπορεί να σώσει τη ζωή κάποιου ή ακόμη και να βοηθήσει για την εξεύρεση οχήματος σε περίπτωση κλοπής. 

«Από το 2018, μετά από κανονισμό της ΕΕ, υπάρχει το υποχρεωτικό σύστημα άμεσης κλήσης για βοήθεια, το γνωστό eCall σε όλα τα καινούργια αυτοκίνητα. Πρακτικά, σε περίπτωση σοβαρού ατυχήματος (αυτόματα) στέλνονται συντεταγμένες GPS στην αστυνομία, ενώ μπορείς να συνομιλήσεις και με τις Αρχές. Επιπλέον, υπάρχει κουμπί στην καμπίνα του αυτοκινήτου, το οποίο αν πατηθεί σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης στέλνει σήμα», ανέφερε ο κ. Θεοπέμπτου.

Είπε πάντως, ότι το κουμπί αυτό μπορεί να πατηθεί και κατά λάθος ή από άγνοια ή με εσφαλμένη χρήση. «Όπως είχε συμβεί στην περίπτωση οδηγού που ακινητοποιήθηκε προσωρινά σε σημείο στο Τρόοδος και επειδή φοβήθηκε πάτησε το κουμπί. Ωστόσο, όταν κατάφερε να απομακρυνθεί δεν ειδοποίησε τις Αρχές, με αποτέλεσμα να τον αναζητά η Αστυνομία στο Τρόοδος».


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ


Πάντως, είπε, υπάρχει η δυνατότητα τοποθέτησης συστήματος εντοπισμού και σε παλαιότερα οχήματα. Ωστόσο, σε αυτές της περιπτώσεις δεν προσφέρεται άμεση επικοινωνία με το 112. «Μπορεί κάποιος να το αγοράσει και να το εγκαταστήσει», είπε και πρόσθεσε: «Προσφέρουν λογισμικό για να ξέρεις που είναι ανά πάσα στιγμή το αυτοκίνητο σου. Για παράδειγμα σε περίπτωση κλοπής ή αν ξέχασες που πάρκαρες. Για όσους θέλουν να γνωρίζουν πού είναι το αυτοκίνητο τους υπάρχουν συστήματα στην αγορά κάτω από €100 που μπορούν να εγκατασταθούν. Στο εξωτερικό υπάρχουν εταιρείες που κάνουν αυτή δουλειά κεντρικά και μπορούν να γνωρίζουν αν χρειάζεσαι και άμεση βοήθεια, ενώ ειδοποιούν και τις Αρχές».

Ένα άλλο σύστημα που εισάγει η ΕΕ, είπε ο κ. Θεοπέμπτου, είναι εκείνο της διατήρησης λωρίδας. Το σύστημα παρακολουθεί διαρκώς την πορεία του αυτοκινήτου και σε περίπτωση που αναγνωρίσει ότι ξεφεύγει, τότε παρεμβαίνει (διορθώνει την πορεία, προκαλεί δόνηση στο τιμόνι κ.ά.). 

Πρόσφατα, ανέφερε ακόμη ο κ. Θεοπέμπτου, ψηφίστηκε σύστημα που θα εμποδίζει την υπερβολική ταχύτητα. «Διαβάζει το όριο ταχύτητας στην πινακίδα του δρόμου και τον ειδοποιεί/ αντιδρά στην περίπτωση που το παραβιάζει ο οδηγός. Για παράδειγμα θα βγάζει ένδειξη για το όριο και μελετάται να υπάρχει αντίδραση στο πετάλι της ταχύτητας, το οποίο θα επαναφέρεται στη σωστή θέση».

Ασφάλεια σε βάρος ιδιωτικότητας

Η ΕΕ έχει κάνει στροφή στα συστήματα υψηλής τεχνολογίας με στόχο την ασφάλεια στο δρόμο. Ανάμεσα στις άλλες καινοτομίες, βρίσκεται η υποχρεωτική εγκατάσταση αλκοολόμετρου. Ένα σύστημα το οποίο αναμένεται να μετρά την κατανάλωση αλκοόλ, παρεμποδίζοντας την οδήγηση αν χρειάζεται. Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων υποχρεώθηκαν από τις 6 Ιουλίου να ενσωματώσουν μια σειρά προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης οδηγού (ADAS) σε νέα μοντέλα οχημάτων που προορίζονται για την ευρωπαϊκή αγορά. Επιπλέον, εξετάζεται η υποχρεωτική εγκατάσταση καμερών μέσα στο όχημα ώστε να ανιχνεύεται η κούραση του οδηγού ή ακόμη και η απόσπαση της προσοχής. Είναι γεγονός ότι τέτοια συστήματα μπορεί να αποτρέψουν δυστυχήματα, όμως ήδη εκφράζεται προβληματισμός για την ιδιωτικότητα. Πόσο καιρό θα αποθηκεύονταν τα δεδομένα; Ποιος θα έχει πρόσβαση;


Philenews - Δέσποινα Ψύλλου   

Share: