Από τα Πολυκαταστήματα στο TikTok: Πώς Άλλαξε ο Τρόπος που Ψωνίζουν οι Γενιές

calendar icon

21 Οκτωβρίου 2025

⠀ -⠀ Digital Marketing/Sales/Service
⠀ -⠀ Καινοτομία/Start Ups
⠀ -⠀ Πωλήσεις/Εξυπηρέτηση Πελατών
Από τα Πολυκαταστήματα στο TikTok: Πώς Άλλαξε ο Τρόπος που Ψωνίζουν οι Γενιές


Boomers – Gen Z: Το χάσμα αγορών και η “τικτοποίηση” του retail

Η αγορά λιανικής βρίσκεται σε μια από τις πιο ριζικές μεταμορφώσεις των τελευταίων δεκαετιών. Οι Baby Boomers εξακολουθούν να στηρίζουν τα παραδοσιακά πολυκαταστήματα, απολαμβάνοντας την προσωπική εξυπηρέτηση και τις εμπειρίες εντός καταστήματος, ενώ οι Gen Zers –η γενιά που μεγάλωσε με τα social media και την ταχύτητα των apps– έχουν μεταφέρει τη δραστηριότητα του shopping στο κινητό τους τηλέφωνο. Το φαινόμενο αυτό περιγράφεται πλέον ως “τικτοποίηση” του retail, δηλαδή η μετατροπή των αγορών σε εμπειρία κοινωνικής ψυχαγωγίας και επιρροής.

Δύο κόσμοι, δύο φιλοσοφίες

Για τους Boomers, το shopping είναι μια τελετουργία επαφής – μια κοινωνική δραστηριότητα που συνδέεται με την εξυπηρέτηση, τη δοκιμή, τη συζήτηση και τη δυνατότητα προσωπικής επαφής. Οι πολιτικές επιστροφών, οι εκπτωτικές ημέρες και οι προσωπικοί στυλίστες στα καταστήματα εξακολουθούν να αποτελούν μέρος μιας κουλτούρας κατανάλωσης που βασίζεται στη σχέση εμπιστοσύνης.

Αντίθετα, οι νέοι καταναλωτές της Gen Z βλέπουν τις αγορές ως ψηφιακό παιχνίδι αυτοέκφρασης. Οι αποφάσεις τους επηρεάζονται από viral βίντεο, micro-influencers και τάσεις που αλλάζουν σε εβδομαδιαία βάση. Οι πλατφόρμες όπως το TikTok ή το Instagram δεν είναι απλώς μέσα διαφήμισης, αλλά χώροι διαμόρφωσης μόδας, αισθητικής και καταναλωτικής ταυτότητας.


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ MARKETING, ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΠΕΛΑΤΩΝ


Η νέα πραγματικότητα του “social commerce”

Η τάση αυτή έχει φέρει επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο τα brands επικοινωνούν. Η λεγόμενη “τικτοποίηση” του retail μετατρέπει το κάθε προϊόν σε περιεχόμενο. Ένα καλλυντικό, ένα ρούχο ή ένα gadget δεν προωθείται πλέον μέσα από διαφημίσεις, αλλά μέσα από εμπειρίες, σύντομα βίντεο και αυθεντικές κριτικές από πραγματικούς χρήστες.

Η διαφορά με το παρελθόν είναι ότι ο καταναλωτής γίνεται ταυτόχρονα και “δημιουργός περιεχομένου”. Η επιτυχία ενός προϊόντος δεν εξαρτάται τόσο από το brand name, όσο από το πόσο “μοιράσιμο” (shareable) είναι στα social media. Κάθε “haul”, κάθε “review” ή “unboxing” μπορεί να καθορίσει την εμπορική πορεία ενός προϊόντος μέσα σε λίγες ώρες.


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ & ΤΡΑΠΕΖΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ


Οι δυσκολίες του ψηφιακού μοντέλου

Αυτή η νέα ψηφιακή κουλτούρα δεν είναι χωρίς προβλήματα. Οι επιστροφές προϊόντων, οι παραπλανητικές διαφημίσεις και η “υπερκατανάλωση της στιγμής” δημιουργούν οικονομικά και περιβαλλοντικά βάρη. Πολλοί χρήστες, κυρίως νεαρές γυναίκες, καταφεύγουν στην πρακτική του “bracketing” – αγοράζοντας πολλά προϊόντα, για να κρατήσουν μόνο όσα τους ταιριάζουν. Το αποτέλεσμα είναι ένας φαύλος κύκλος αποστολών, επιστροφών και σπατάλης πόρων, που θέτει νέα ζητήματα βιωσιμότητας για το e-commerce.

Παράλληλα, οι διαδικτυακές αγορές στερούν το στοιχείο της ανθρώπινης επαφής και της άμεσης εμπειρίας. Η εμπιστοσύνη μεταξύ πελάτη και brand, που κάποτε βασιζόταν στην προσωπική εξυπηρέτηση, τώρα αντικαθίσταται από αλγόριθμους και αξιολογήσεις.

Η απάντηση των φυσικών καταστημάτων

Τα πολυκαταστήματα, από τη Macy’s μέχρι τα Bloomingdale’s, προσπαθούν να επαναπροσδιορίσουν τον ρόλο τους. Δημιουργούν υβριδικά μοντέλα εμπειρίας, όπου η ψηφιακή τεχνολογία συνδυάζεται με την ανθρώπινη εξυπηρέτηση: ψηφιακά ραντεβού, προσωποποιημένες προτάσεις και augmented reality δοκιμές.

Η αξία της προσωπικής σχέσης παραμένει, ιδίως για καταναλωτές άνω των 45 ετών, που εκτιμούν τη συμβουλή ενός ειδικού, τη δυνατότητα δοκιμής και την αίσθηση φροντίδας που προσφέρει ένας φυσικός χώρος. Όπως επισημαίνουν σύμβουλοι λιανικής, το μέλλον του retail δεν θα είναι “μόνο online” ή “μόνο φυσικό” – αλλά μια νέα ισορροπία εμπειρίας, αξιοπιστίας και τεχνολογίας.


ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΑ ΤΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΓΙΑ MARKETING, ΠΩΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΠΕΛΑΤΩΝ


Η γενιά που διαμορφώνει το αύριο του εμπορίου

Η Gen Z δεν ψωνίζει λιγότερο — ψωνίζει διαφορετικά. Αναζητά αυθεντικότητα, άμεση αλληλεπίδραση και εμπειρίες που συνδυάζουν την κοινωνική και την εμπορική δραστηριότητα. Οι εταιρείες που θα καταφέρουν να γεφυρώσουν το χάσμα ανάμεσα στην παραδοσιακή εμπιστοσύνη των Boomers και στη διαδραστική ταχύτητα της Gen Z, θα είναι εκείνες που θα καθορίσουν το μέλλον του λιανικού εμπορίου.

Η “τικτοποίηση” δεν είναι απλώς μια τάση. Είναι το σύμβολο μιας νέας εποχής καταναλωτών, όπου το περιεχόμενο και το συναίσθημα έχουν μεγαλύτερη αξία από την ίδια την αγοραστική πράξη.



Share: